International Mother Language Day- Correspondence

Letter To The Honorable Prime Minister, Justin Trudeau

Itihash Desh Samaj

 

Right Honorable Justin Trudeau                                            Date:   February 07, 2017

Prime Minister

House of Commons

Ottawa, Ontario

K1A 0A6

Subject:          

International Mother Language Day may be considered a Statutory Holiday in Canada.

Dear Prime Minister;

During your tenure as the leader of our great country, you have perhaps received a few proposals for a new federal statutory holiday. In this context, I’d like to kindly draw your attention towards the 21st of February, International Mother Language Day, a day to celebrate, by the proclamation of UNESCO, one’s native language. Perhaps you are aware that cities such as Toronto, Vancouver and Richmond, as well as the province of Ontario have already recognized International Mother Language Day as a special day. Thus, nation wide recognition of the day is hopefully not too far away. For several years now, I’ve attempted to draw the attention of renowned politicians towards the importance and unique significance of International Mother Language day. My efforts piqued the interests of the Honorable Reza Moridi, MPP of Ontario. Mr Moridi prepared motion (#66) for the legislative assembly, and on May 28, 2009 it was unanimously passed, recognizing International Mother Language Day in Ontario.

Mr. Prime Minister, Canada is known to the rest of the world for its diverse linguistics and multicultural tolerances. This diversity is something we should be proud of and something we should openly celebrate. I am optimistic that International Mother Language Day will stimulate conversations about what makes everyone’s mother tongue unique while also highlighting aspects that make them alike. I am hoping that this can be a day where we embrace languages foreign to us, while also educating others of our own. For this reason, Mr. Prime Minister, I encourage you to lead the modern world in recognizing the importance of one of Mankind’s most contentious assets, language. With regrets, I have to say, my proposal, to the former two Prime Minister’s, did not receive enough attention. I strongly believe, your personal attention and backing of the 21st of February, as a new statutory holiday in Canada, will not only receive the appreciation of Canadians, but also of citizens worldwide. As commemoration for our 150th birthday, let us demonstrate to the world that language is valued and celebrated in our country.  

I thank you Mr. Prime Minister for giving me your valuable time.

Sincerely yours

Akhtar Hossain

Scarborough Ontario                                                                                                                    

 

From the UNESCO web page

 

International Mother Language Day aims at promoting linguistic diversity and multilingual education, and at raising awareness of linguistic and cultural traditions based on understanding, tolerance and dialogue.

Today, about half of the 6,000 or so languages spoken in the world are under threat. Over the past three centuries, languages have died out and disappeared at a dramatic and steadily increasing pace, especially in the Americas and Australia. At least 3,000 tongues are endangered, seriously endangered or dying in many parts of the world.

International Mother Language Day, which is celebrated on 21 February every year throughout the world, was launched at the 30th session of the General Conference of UNESCO in 1999

 

Letter To The Honorable Prime Minister Of Bangladesh

 

মাননীয় প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা

গণপ্রজাতন্ত্রী বাংলাদেশ সরকার

প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয়, পুরাতন সংসদ ভবন

তেজগাঁও ঢাকা বাংলাদেশ

বিষয়: আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা শুভাকাঙ্ক্ষী একজন ক্যানাডিয়ান জনপ্রতিনিধিকে সম্মাননা প্রদান।

তারিখ: ফেব্রুয়ারি ২৮, ২০১৭

 

মাননীয় প্রধানমন্ত্রী,

আপনি জেনে খুশি হবেন যে গত ১৫ বছরেও অধিক সময় যাবত আমি চেষ্টা করে যাচ্ছি কি করে ২১ ফেব্রুয়ারি আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবসে কানাডাতে সরকারী ছুটির দিন ঘোষণা করা যায়। এই প্রস্তাবের পক্ষে একটি কার্যকরী ঘোষণার জন্য কানাডার প্রধানমন্ত্রী সহ এম পি, এম পি পি এবং নানান পাবলিক ও প্রাইভেট প্রতিষ্ঠানে সাথে নিয়মিত যোগাযোগ রক্ষা করে যাচ্ছি। কিন্তু দুঃখের বিষয় আপনাকে কিংবা মাতৃভাষা দিবসের শুভাকাঙ্ক্ষীদের জানানোর জন্য সবচাইতে গুরুত্বপূর্ণ ঘোষণাটি এই মুহূর্তে শোনাতে পারছি না। তবে, প্রচেষ্টা অব্যাহত আছে এবং আশা করি এই শুভ ঘোষণাটি একদিন আপনাকে দিতে পারবো।  

অত্যন্ত আনন্দের সাথে জানাচ্ছি যে আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবসে কানাডাতে সরকারী ছুটি ঘোষণার সাহায্য চেয়ে যোগাযোগের ধারাবাহিকতায় ২০০৮ সালের ২৯ জানুয়ারী অন্টারিও প্রদেশের একজন মাননীয় এম পি পি জনাব রেজা মুরাদীর সাথে যোগাযোগ করি। প্রথমে টেলিফোন আলাপ, পরবর্তীতে সাক্ষাৎকার এবং নথিপত্র দেখে তিনি ভীষণ আগ্রহী হয়ে বলেন যে অন্টারিও প্রাদেশিক পার্লামেন্টে তিনি একটি বিল এনে আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবসের ঘোষণার ব্যবস্থা করবেন। তাতে স্কুল কলেজ থেকে শুরু করে সরকারী নথিপত্রে দিনটির কথা উঠে আসবে এবং এই বিশেষ দিনটির পক্ষে প্রচার বাড়বে। এই প্রচেষ্টা সার্থক করতে তিনি যখন যা চেয়েছেন তাঁকে সেই সমস্ত তথ্য উপাত্ত দিয়ে সাহায্য করেছি। এরই মধ্যে জনাব রেজা মুরাদী অন্যান্য এম পি পি ও সংশ্লিষ্ট কর্তৃপক্ষের সাথে যোগাযোগ রক্ষা করে এগুতে থাকেন। পরিকল্পনা মাফিক ২০০৯ সালের ২৮ মে তিনি অন্টারিও পার্লামেন্টে বিলটি উত্থাপন করেন। কয়েকজন বিচক্ষণ এম পি পি বিলের পক্ষে মতামত দিয়ে গুরুত্বপূর্ণ বক্তব্য প্রদান করেন। এরপর ভোট গ্রহণ পর্ব শেষ হলে রেজা মুরাদীর উত্থাপিত বিল (৬৬) সর্বসম্মতিক্রমে পাস হয়ে যায়। সেই থেকে কানাডার বৃহত্তর জনগোষ্ঠীর অধিষ্ঠিত প্রদেশে সরকারী স্বীকৃতি প্রাপ্ত আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবস বিভিন্ন ভাষাগোষ্ঠীর কাছে গুরুত্বপূর্ণ দিন হিসাবে বিবেচিত হয়ে আসছে। উল্লেখ করা যেতে পারে জনাব রেজা মুরাদী তাঁর বিলের স্বপক্ষে বাংলাদেশের ভাষা আন্দোলনের প্রেক্ষাপট থেকে শুরু করে ইউনেস্কো কর্তৃক ২১ ফেব্রুয়ারিকে আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবস আদায়ের স্বপক্ষে বাংলাদেশ সরকারের ভূমিকা সহ বিস্তারিত বিবরণ দিয়ে সভাকক্ষে সকলের মন জয় করে নিয়েছিলেন। তাঁর প্রস্তাবটির ভিডিও ক্লিপ http://motherlanguageday.com/ ওয়েব সাইটে সংযুক্ত করা আছে।

মাননীয় প্রধানমন্ত্রী, সবিনয়ে আপনার ব্যক্তিগত সম্মতি সহ বাংলাদেশ সরকারের কাছে অনুরোধ করছি যেন বাংলাদেশ ও মাতৃভাষার প্রতি সদয় এই মহান ব্যক্তিটিকে একুশে পদক কিংবা সমমানের রাষ্ট্রীয় পুরস্কার দিয়ে বাঙালি জাতির কৃতজ্ঞতার ধারাবাহিক দৃষ্টান্ত আরো উজ্জ্বল করা হোক। আমি নিশ্চিত এমন সম্মান গোটা কানাডাতে বাংলাদেশের সুনাম বয়ে আনবে এবং কাঙ্ক্ষিত লক্ষ্য আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবসে সরকারী ছুটি সংক্রান্ত একটি বিল কানাডার কেন্দ্রীয় পার্লামেন্টে উত্থাপন করতে সহৃদয় কোন এম পি বা সরকারী দল উৎসাহ পাবে।

আপনার সদয় বিবেচনার জন্য আবেদনটি পেশ করলাম। আপনার দপ্তরের সংশ্লিষ্ট কর্মকর্তাদের প্রয়োজনীয় তথ্য ও বিস্তারিত জানাতে কোন বিলম্ব করবোনা। প্রয়োজনে তারা যেন আপনার নির্দেশে যোগাযোগ করতে দ্বিধা না করে।

আপনার সুস্বাস্থ্য ও দীর্ঘ জীবন কামনা করি

শুভেচ্ছান্তে

আকতার হোসেন

কানাডা

 

 

Akhtar Hossain

Toronto Canada

email: ahossa0431@rogers.com

web: www.motherlanguageday.com

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.